STØTTEGRUPPE

BLIV EN DEL AF VORES

Annegrethe Skolens historie

Anne Grethes bekendtskab startede som så mange andre danskere med en charterrejse til Gambia I starten af 1990 erne. Hun blev fascineret af Gambia og i løbet af ganske få år, havde hun gang i humanitært arbejde i landet. Anne Grethe fik opbygget et netværk af danske sponsorer, som sponserede børns skolegang på forskellige skoler. Anne Grethe byggede hus i Gambia, hvor hun boede i vinterhalvåret.

I 2005 mødte Thine og Peter Nielsen, Anne Grethe Madsen for første  gang. Hun viste rundt og efterfølgende fik de deres første sponsorbarn. De fik besøgt barnets skole og hjem. En kæmpe oplevelse, at komme så tæt ind på et andet lands kulturarv. Et typisk hjem rummer flere koner og mange børn.

I 2006 henvender lokale Gambianere fra Gunjur sig og spurgte Anne Grethe om hun ville være behjælpelig med at bygge en skole. Anne Grethe tog udfordringen op, og byggede den første bygning. En Nursery School, som indeholdt 2 klasseværelser og et kontor. Plads til 60 – 70 elever.

I 2007 modtog Anne Grethe legat fra LEGO’s medarbejderjubilæumsfond, som bliver brugt til mur omkring skolen. En spisesal, køkken, toiletter og en brønd.

I 2009 besøgte vi alle 4 skolen, hvor Anne Grethe ytrede ønske om, at få skolen udvidet. Peter og Jens søgte, som medlemmer af Lions Clubberne i Hjørring og fik bevilliget penge til yderligere 2 klasseværelser og 1 kontor.

I 2010 besøgte Birgitte og Jens skolen for at følge projektet. Anne Grethe var desværre taget hjem, af helbredsmæssige årsager.

I februar 2011 besøgte Thine og Peter igen skolen for at se det færdige resultat. Der blev holdt indvielse af den nye bygning, med dans, taler og musik. En kæmpe fest for skolens ansatte, elever, skolekommission og forældre. Da Anne Grethes helbred stadig var svigtende, deltog hun desværre ikke. Skolen havde nu plads til ca. 130 elever.

Efter hjemkomsten fra Gambia var vi i kontakt med Anne Grethe, som ønskede at vi skulle overtage driften af skolen i Gunjur. Et meget spændende projekt, som vi ikke kunne takke nej til.

Siden da er skolen her i 2018 vokset til nu knap 300 elever. Vi har bygget nye klasselokaler til, toiletter, sundhedsklinik, lærerværelse og udvidet køkkenet. Alt i alt en skole i flot drift og stadig i udvikling, da efterspørgslen på at gå og blive på skolen er stor.

Overdragelse af Annegrethe Skolen, fra Annegrethe til Jens og Peter.

Skolens historie
Organisationsplan for skolen

Organisationsplan for Annegrethe Skolen

Organizational structure - AGS.jpg

Støttegruppen

På generalforsamlingen den 16. april 2015 blev Støttegruppen ”Anne Grethe skolens venner”, oprettet.
Gruppen er oprettet af og iblandt sponsorerne til Anne Grethe skolen og har det formål først og fremmest at støtte vores egen skoles elevers familier, men også at støtte bredt i Gambia: familier, hospitaler, andre skoler, samt de lokale handlendes forretninger.

Gruppen vil arrangere forskellige aktiviteter og lave tiltag, som kan indbringe nogle midler.
Der er forslag om:

- Et årligt pranger-/loppemarked
- Banko spil, én eller to gange årligt.
- Ansøgninger om tilskud, ved fonde og/eller klubber.
Alle er velkommen til at komme med forslag om flere og supplerende aktiviteter. Henvendelse kan ske til en af gruppens ansvarlige.
Alle indtægter, der kommer ind ved arrangementerne, medbringes ubeskåret til Gambia, hvor pengene vil blive brugt lokalt til indkøb af fornødenheder, som kan være til gavn og nytte i hverdagen for så mange som muligt.

Pengene vil gå til ting, der for os kan virke som almindelige hverdagsting, men som for mange i Gambia er svært at skaffe. F.eks.:

- Myggenet, til skærm for malariamyggene.
- Solcelle lamper/lygter, så vores dejlige børn også vil have mulighed for lektielæsning i de mørke tider og kan afløse stearinlys, hvor ild kan være meget farlig i de tørre områder.
Dette er bare nogle af de ting, som vi vil bruge pengene til, og pengene rækker langt i Ga
mbia

Ansvarlig for gruppen:

Ingrid Mose tlf. 21 28 76 98 mail: immosekonen@gmail.com

Støtteguppen
Generalforsamling
10644830_10205113396853741_3474122525175
Støtte via arv og testamente

Friends of the Anne Grethe School er en velgørende organisation, hvis primære arbejdsopgave er at stå for drift, vedligehold og pædagogisk udviking af Anne Grethe Skolen og derved støtte til børns skolegang i Gambia.

Som velgørende organisation er vi godkendt under ligningslovens §8a. Dette betyder, at vi er godkendt og fritaget for at betale arveafgift, og alle bidrag i form af sponsorater, arv og andre donationer går derfor direkte til vores arbejde.

Vi ved, at alle donationer og støtte gives med hjertet, og uanset størrelse er de derfor utroligt værdsatte hver og en. Hos Friends of the Anne Grethe School ønsker vi at gøre det så let som muligt at støtte vores arbejde. Derfor har vi besluttet at indgå et samarbejde med den juridiske virksomhed Mine Arvinger, som hjælper ved støtte gennem arv og testamente. De ønsker at give dig fuld tryghed, overblik og klarhed, når det kommer til dine juridiske dokumenter. Hos dem udføres alt rådgivning derfor af en uddannet jurist. Ønsker du at vide mere om, hvordan du kan betænke Friends of the Anne Grethe School i dit testamente, kan du på deres hjemmeside booke en gratis og uforpligtende rådgivningssamtale.

Ved henvendelse hos Mine Arvinger kan du gratis få oprettet et skræddersyet testamente, når du betænker Friends of the Anne Grethe School.

Læs mere om oprettelse af testamenter her.

Arv og estamente